صفر تا صد آموزش بازاریابی برای موفقیت کسب و کار شما
صفر تا صد آموزش بازاریابی برای موفقیت کسب و کار شما:
بازاریابی برای شما چه معنایی دارد؟
وقتی که کلمه بازاریابی را میشنوید، چه فکر و حسی به شما دست میدهد
برای خیلی از افراد بازاریابی یادآور آگهی های روزنامه همشهری و بقیه روزنامه ها است: به چند بازاریاب با قدرت بیان عالی نیازمندیم
و وقتی که به صاحب آگهی مراجعه میکردی، یک سری جنس به شما نشان میدادند و میگفتند:
این جنس را ببر آبشون کن
یک جوری این جنسها را بفروش
جان مادرت یک کاریشون بکن
و این باعث ایجاد شدن یک ذهنیت اشتباه و البته ناقص برای عموم مردم شده است و وقتی که آگهی میزنیم که به چند جوان فعال برای واحد فروش شرکت نیازمندیم، اولین سوالی که میکنند این است: آقا منظورتون اینکه بازاریاب میخواین، اگر بازاریاب میخواین من نیستم یا نمیتونم!!!!
بازاریابی واقعه چیه و چرا مهم است؟
درکشور ما بازاریابی ترجمه کلمه مارکتینگ است. در حالیکه این ترجمه بسیار ناقص و ضعیف برای مارکتینگ به شمار میرود. یعنی اگر شما کلمه بازاریابی را در یک کفه ترازو بگذارید و کلمه مارکتینگ را در کفه دیگر ترازو قرار دهید، میبیند که کفه کلمه مارکتینگ بسیار بسیار سنگین تر از کفه کلمه بازاریابی است.
اگر بخواهم در مورد بازار و بازاریابی کنیم به مفاهیمی مثل بازارشناسی، بازارگرایی،بازاریابی، بازارسازی، بازارگردی، بازار سنجی، بازارداری، بازارگردانی و… اشاره کنیم.
ضمنا چند سال است که مفهوم جدید بازاریابی،یعنی نورومارکتینگ، جایش را در بازاریابی کاملا بازکرده است که بازاریابی عصبی هم نامیده میشود و خود شامل مفاهیم بسیار دقیق و ارزشمند از شناخت مغز انسان و استفاده از این مفاهیم و علم برای نفوذ به ذهن متشری برای بازاریابی و فروش است که فعلا در این مقاله مرجع با آن کاری نداریم
ولی ما هم مانند همه دوستان، این کلمه ناقص بازاریابی را به جای مارکتینگ میپذیریم و میخواهیم کمی در موردش و اهمیتش صحبت کنیم.
در این مقاله میخواهیم بازاریابی به معنای علمی آنرا به زبان بسیار ساده یاد بگیریم به نحوی که بتوانیم از این آموزشها در کار و کسبی که داریم، استفاده کنی. یعنی در نظر داریم از کتابهای سنگین و پرمحتوای بازاریابی، برداشتی ساده و کاربردی برای تمام کار و کسبهای کوچک و متوسط داشته باشیم تا با آموزش بازاریابی اتفاقات خوبی برای کسب و کار شما رقم بخورد.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید:
یک تعریف ساده و کاربردی از بازاریابی:
بازاریابی علم و هنر تامین نیازهای مردم به شکل سود آور است.
همانطور که مشخص است، این تعریف شامل سه بخش است:
- 1-بازاریابی علم و هنر است
- 2-تامین نیازهای مردم مطرح است
- 3-باید برای کار و کسب سودآور باشد
پس بازاریابی با این سه آیتم معنا پیدا میکند:
- اول: باید بدانیم که بازاریابی علم و هنر است و فقط یک سری تکنیک نیست که آنها را یاد بگیریم و در کار و کسب اجرا کنیم و موفق شویم، بلکه باید هنر استفاده بجا از هر کدام از این تکنیکها را در جای خودش داشته باشیم.
- ضمنا باید بدانیم بازاریابی یک رشته بین رشته ای است. یعنی از علوم دیگر بهره برداری میکند و مانند ریاضی یک علم محض نیست.
- سوال: بازاریابی از چه علم هایی بهره برداری میکند:
- از روانشناسی، جامعه شناسی، ریاضیات، و …
- و ما با ترکیبی از علوم مواجه هستیم و این موضوع خود دال بر پویایی هر روزه این رشته دوست داشتنی است.
- دوم: باید نیازهای مشتریمان را بشناسیم و آنها را برطرف کنیم. دراین مورد شناخت نیازها با هم صحبت خواهیم کرد و در مورد مهمترین کلمه بازاریابی با هم صحبت خواهیم کرد.
- سوم : انجام این کار یعنی تامین نیاز مشتری، باید برای کار و کسب ما سود آور باشد تا کار و کسب ما زنده بماند و رشد کند
- درک این سه آیتم در آموزش بازاریابی کمک زیادی به ما خواهد داشت.
ارزش، مهمترین و پایه ای ترین کلمه در بازاریابی است
ارزش در کسب و کار چیست و چرا مهم است؟
بدون شک ارزش پایه ای ترین کلمه در کسب و کار است و
درک صحیح آن راه را برای موفقیت در کسب و کار باز میکند
و عدم درک صحیح آن باعث شکست در کسب و کار خواهد شد.
اما ارزش چیست؟
دو تعریف ساده از ارزش وجود دارد:
- ارزش منفعت وسودی است که مشتری از خرید محصول ما میبرد
- ارزش: اختلاف بین منافع و هزینه هایی است که مشتری میپردازد
بدیهی است:
هر چه اختلاف بین سودی که مشتری میبرد و هزینه ای که میپردازد، بیشتر باشد، مشتری ارزش بیشتری دریافت میکند و تمایل بیشتری به خرید پیدا خواهد کرد. در آموزش بازاریابی درک معنای ارزش بسیار مهم است.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید:
هزینه های مشتریان چیست؟
گفتیم که ارزش، اختلاف بین هزینه هایی است که مشتری میپردازد و فایده هایی که از خرید محصول ما میبرد؟
سوال این است که این هزینه ها برای مشتری چی هستند؟
آیا فقط مسئله پول و مالی است یا موارد دیگری هم مهم هستند؟
مشتریان 4 دسته هزینه دارند که عبارتند از:
- -هزینه های مالی
- -هزینه های زمانی
- -هزینه های انرژی
- -هزینه های روانی
وظیفه ما به عنوان یک بازاریاب و فروشنده حرفه ای این استکه با این 4 گروه هزینه آشنا شویم و با کاهش آنها به رضایت مندی مشتری و در نتیجه بازاریابی موثرتر و فروش بیشتر کمک کنیم.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید:
فایده ها و مزایای مشتری از خرید محصول من چیست؟
در بخش قبل گفتیم: ارزش چیزی است که باعث خرید مشتری میشود و ما هر چقدر بتوانیم ارزش بیشتری به مشتریانمان بدهیم، احتمال خرید آنها هم بیشتر خواهد شد.
از طرفی گفتیم که ارزش مقایسه بین هزینه ها و فاید ها در ذهن مشتری است.
ما چهار گروه فایده و مزیت برای مشتریان داریم که عبارتند از:
- فایده های اصلی
- فایده های جانبی
- فایده های ارتباطی
- فایده های تصویر ذهنی مشتری از ما
ما باید تا میتوانیم هزینه ها را کم و فایده ها و مزایا را در ذهن مشتری بالا ببریم.(آموزش بازاریابی ) در این زمینه بسیار کار ساز است.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید:
فایده ها و مزایای مشتری از خرید محصول من، چه چیزهایی میتواند باشد؟
مزیت رقابتی چیست و چرا مهم است؟
بدون شک مزیت رقابتی یکی از مهمترین و بنیادی ترین کلمات در آموزش بازاریابی به شمار میرود. به طوریکه جک ولش از مدیران اسطور های میگوید:
اگر مزیت رقابتی ندارید، اصلا کسب و کار نکنید.
اجازه بدهید که ببینیم که مزیت رقابتی به چه معناست:
مزیت رقابتی ، فایده یا ارزشی است که رقبا یا نمیخواهند یا نمتیوانند یا نمیدانند که باید به مشتریان بدهند.
ما باید با ساخت یک یا چند مزیت رقابتی این پوئن ها را بدست اوریم:
مشتریان فعلی خودمان را راضی تر کنیم و تبدیل به مشتریان وفادار کنیم.
سعی کنیم مشتریان بالقوه و مشتریان رقبا را جذب کنیم.
سوال: چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم:
ساخت مزیت رقابتی در 5 مرحله است:
- رقبای اصلی کسب و کارمان را بشناسیم
- ببینیم که چطور کسب و کار میکنند
- کسب و کار خودمان را یک بار با دقت تحلیل کنیم که چگونه کار میکنیم.
- ببینیم مشتری چه میخواهد که نه ما نه رقبا به مشتری نمیدهیم.
- در اخر مزیت رقابتی که ساخته ایم را تبلیغ کنیم تا همه مشتریان فعلی و بالقوه از آن مطلع شوند.
شاید این مقاله جامع در مورد مزیت رقابتی را هم دوست داشته باشید:
مزیت رقابتی چیست؟ چرا مهم است؟ چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟
رقبای کسب و کار من چه کسانی هستند؟
در جلسات مشاوره یکی از اولین سوالات من از دوستان این استکه: رقبای شما در کسب و کارتان چه کسانی هستند.
در خیلی از مواقع افراد رقبای خودشان را نمشناسند و میگویند: ما به جای اینکه وقتمان را روی رقبا هد بدهیم روی بهبود محصولاتمان و مشتریانمان متمرکز میکنیم.
من به دوستان میگویم این موارد مهم است ولی زیر نظرداشتن رقبا هم بسیار مهم است، چون:
گاهی میتوانند با ایجاد یک مزیت رقابتی به سرعت رشد کنند و ضمن جلب مشتریان جدید از بازار ، مشتریان ما را هم از دست ما خارج کنند.
سه گروه رقبای کسب و کار من:
در آموزش بازاریابی یاد میگیرم که : هر کسب و کاری سه گروه رقیب دارد که باید انها را به خوبی بشناسد و زیر نظر داشته باشد.
- رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم
- رقبای دور یا رقبای غیر مستقیم
- رقبای دارای محصولات جانشین:
اجازه بدهید این رقبا را کمی بررسی کنیم:
- رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم: رقبایی هستند که اندازه کسب و کار آنها و بازار هدف آنها دقیقا مثل من است
- رقبای غیر مستقیم: رقبایی که اندازه کسب و کار آنها یا خیلی بزرگتر از کسب و کار من است یا نه کوچکتر یا تازه وارد هستند.
- رقبای دارای محصول جانشین: یعنی محصلاتی تولید میکنند که لزوما مثل محصول من نیست ولی میتواند باعث شود که مشتری به جای خرید محصول من از آنها خرید کند.
بطور مثال: برای کارخانه بستنی میهن، رقیب مستقیم میتواند کاله باشد
رقیب غیر مستقیم کارخانجات کوچکتر محلی باشند
و رقیب دارای محصولات جانشین: میتواند کارخانه جات تولید کننده اب معدنی و نوشابه باشند.
شاید این مقاله جامع در مورد رقبای کسب و کار را هم دوست داشته باشید:
سه گروه اصلی مشتریان کسب و کار من:
همه دوست دارند وقتی که کسب و کاری را شروع میکنند، بسیار موفق باشند. و در ابتدا خیلی ها هم موفق هستند ولی بعد از مدتی، کم کم کسب و کارشان از رونق می افتد. یکی زا مهمترین دلایل آن عدد شناخت سه گروه مشتریان است. این سه گروه چه کسانی هستند:
مشتریان شاکی
مشتریان راضی
مشتریان خشنود
هر چه تعداد مشتریان خشنود شما بیشتر شود، کسب و کار شما به سمت رشد عالی پیش خواهد رفت.
هر چه تعداد مشتریان راضی بیشتر باشد، کسب و کارتان رشد میکنید ولی این رشد بسیار ارام خواهد بود.
ولی اگر تعداد مشتریان شاکی کسب و کار شما زیاد باشد، آنوقت دارید به سمت ورشکستگی خواهید رفت.
یک مقاله کامل در این زمینه داریم، اگر علاقمند هستید انرا مطالعه کنید تا با روش ساخت مشتریان خشنود بیشتر آشنا شوید.
شاید این مقاله جامع در مورد رقبای کسب و کار را هم دوست داشته باشید:
سه گروه مشتریان کسب و کارتان را بشناسید + راز تبدیل آنها به مشتریان وفادار و ثروت ساز
4 نوع خدمات مشتریان که هر بازاریاب باید بداند:
حالا که با مزیت رقابتی و رقبای کسب و کارمان اشنا شدیم، باید با یک مزیت رقابتی عالی در دنیای کسب و کار امروزی آشنا شویم:
خدمات مشتریان
در دنیایی که کسب و کارهای از نظر محصولات بسیار شبیه به هم شده اند، یک مزیت رقبابتی عالی داشتن خدمات عالی است. دز این بخش به معرفی جهار گروه خدمات مشتریان خواهیم پرداخت.
خدمات قبل از فروش
خدمات حین فروش
خدمات بعد از فروش
خدمات بدون فروش
در این بخش به صورت خلاصه این چهار مورد را بررسی میکنیم، اگر به اطلاعات بیشتر نیاز داشتید مقاله اختصاصی 4 نوع خدمات مشتریان را مطالعه فرمایید.
به طور خلاصه:
خدمات قبل از فروش، خدماتی است که به مشتریانمان میدهیم تا با ما و برند ما و محصولات ما آشنا شوند.
خدمات حین فروش خدماتی است که به مشریان هنگام خرید میدهیم تا حس عالی پیدا کنند و مجدد به ما برای خرید مراجعه کنند.
خرید بعد از فروش، خدماتی است که بعد از اتمام خرید مشتری به او میدهیم که بسیار مهم است.
خدمات بدون فروش، خدماتی است که به مشتریان رقبا میدهیم تا در ذهن او بمانیم و هر وقت نیاز به خرید داشت ما را به یاد داشته باشد و به ما مراجعه کند.
برای مشاهده مثالهای زیاد به مقاله 4 نوع خدمات مشتریان مراجعه فرمایید.
شاید این مقالهدر مورد 4 نوع خدمات مشتریان را دوست داشته باشید:
4 نوع خدمات مشتریان که باید بشناسیم و از آنها برای رشد کسب و کارمان استفاده کنیم.
در آموزش بازاریابی یاد میگیریم که بازاریابی جدید شامل سه بخش است:
- فلسفه بازاریابی
- استراتژی بازاریابی
- تاکتیکهای بازاریابی
در مورد این سه سه بخش در مقاله هرم بازاریابی توضیحات کامل را داده ایم. ولی برای آشنایی کامل شما با این موارد،بصورت خلاصه آنها را بررسی میکنیم:
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید:
1-فلسفه بازاریابی:
وقتی که ما از فلسفه بازاریابی صحبت میکنیم، یعنی میخواهیم ببینیم که من به عنوان صاحب کسب وکار چه دیدگاهی نسبت به خودم و نسبت به مشتریانم و نسبت به کسب و کارم دارم.
بعد از اینکه نگرش و فلسفه خودمان در بازاریابی را درک کردیم به قدم دوم یا لایه میانی هرم میرسیم، که همان استراتژی های کسب و کار ما هستند.
استراتژی در معنای ساده آن به معنای راه یا راههای رسیدن به اهداف میباشد.
در هرم بازاریابی، پایین ترین بخش تاکتیکها و ابزارهای ما برای رسیدن به اهدافمان است.
بسیار مشخص است که انجام هر کاری نیاز به ابزارهای خودش دارد.
شاید این مقاله را هم دوست داشته باشید:
5 فلسفه رایج بازاریابی و انتخاب بهترین آنها برای کسب و کارتان.
محمد بهرامی، مدرس و مشاور کسب و کار
به شما کمک میکنم سریعتر به اهداف خود در کسب و کارتان برسید و کسب و کارتان را به سرعت به اوج برسانید و از آن لذت ببرید.
این مقاله مرجع مرتب به روز میشود. اخرین بروز رسانی 3 مرداد 1400
برخی از بزرگان بازاریابی ایران و جهان:
فیلیپ کاتلر که به عنوان پدر بازاریابی نوین در دنیا شناخته میشود.
برایان تریستی: نویسنده و مدرس در حوزه موفقیت فردی و موفقیت در کسب و کار.
دکتر روستا: مشاور و مدرس در حوزه بازاریابی(پدر علم بازاریابی ایران)
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
197 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
197 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
202 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
220 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
258 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
242 بازدید