هزینه های مشتریان ، چه چیزهایی هستند و چگونه میتوانیم هزینه مشتریان را کم کنیم؟
هزینه های مشتریان را باید بشناسیم:
ما به عنوان یک بازاریاب حرفه ای باید بدانیم که مشتریانمان برای خرید محصول من چه هزینه یا هزینه هایی را میپردازد و با کم کردن آنها خرید را برای مشتریانم راحت تر و لذت بخش تر کنیم.
هزینه فقط هزینه پولی است؟
خیلی از ما فروشندگان و بازاریابان فکر میکنیم که مشتری فقط یک هزینه دارد و آن پولی است که میپردازد.
ولی در عمل اینطور نیست و مشتری ما حداقل چهار گروه هزینه دارد:
- -هزینه های مالی
- -هزینه های زمانی
- -هزینه های انرژی
- -هزینه های روانی
بیاید این 4 هزینه مشتری را کمی بررسی کنیم:
- –هزینه های مالی: مقدار پولی است که مشتری به صورت پول یا شبه پول میپردازد (شبه پول هر چیزی است که میتواند تبدیل به پول شود)
- –هزینه های زمانی: در زمانه فعلی این هزینه برای مشتریان بسیار مهم شده است. سرعت زندگی بسیار بالا رفته است و مشتری میخواهد درکمترین زمان به محصولی که نیاز دارد دست یابد بنابراین افراد حاضر هستند که هزینه مازاد هم پرداخت کنند و با سرعت بیشتری به محصولی که میخواهند دست یابند.
- –هزینه های انرژی: یعنی مشتری ما چه میزان سختی و زحمتی را متحمل میشود تا بتواند به محصول ما دست یابد.
- –هزینه های روانی: میزان استرس و اضطراب و نگرانی که مشتری برای خرید محصول ما متحمل میشود.(میزان اعتبار روانی که ما نزد مشتری داریم)
یک مثال برای هزینه های مشتریان:
فرض کن که در اینترنت در حال جستجو برای پیدا کردن یک محصول آموزشی برای فروش حرفه ای هستی. یک اگهی تبلیغاتی برای فروش حرفه ای میبینی و وقتی که وارد سایت میشوی، هزینه های پرداختی شما شروع میشود
- -هزینه مالی: نگاه به قیمت محصول میکنی و با خودت بررسی میکنی که چقدر برای این محصول باید پرداخت کنی.
- -هزینه زمانی: چه مدت زمان میبرد که محصول را دریافت کنی؟ آیا به سرعت قابل دانلود است یا به صورت فیزیکی ارسال میشود؟ با پست عادی میفرستن یا با پست پیشتاز یا با تیپاکس؟ و….
- -هزینه انرژی: سایت به سرعت لود میشود؟ دسترسی به بخش های مختلف سایت راحت است یا نه؟ به راحتی میشود محصول را سفارش داد یا مراحل خیلی زیادی را باید انجام داد؟ و…. اینها جزو هزینه های انرژی هستند.
- -هزینه های روانی: وقتی وارد این سایت شدی که قبلا با آن آشنایی نداشتی، چه حس و حالی پیدا کردی؟ احساس کردی که قابل اعتماد است یا نه؟ وقتی که خواستی پول آنرا پرداخت کنی احساس امنیت داشتی یا فکر میکردی که نکند که پول مرا بخورند و یا محصول آنها بدرد بخور نباشد و …… یعنی کلا حس و حال خوبی پیدا میکنی یا در معرض استرس هستی؟
حالا شما برای کار خودتان هزینه های مشتریان را بررسی کنید:
- حالا شما این چهار هزینه را در کار و کسب خودت در نظر بگیر که مشتری وقتی که میخواهد از شما خرید کند، از کدام هزینه و به چه میزان باید پرداخت کند؟
- قیمت شما منصفانه به نظر میرسد؟
- مشتری به سرعت به محصول دسترسی پیدا میکند؟
- خرید از شما راحت است یا مشقات و دشواریهای زیادی دارد؟
- و اینکه شما مورد اعتماد مشتری هستید و یا میتوانید که اعتماد او را به خوبی جلب کنید یا مشتری احساس استرس و نگرانی زیادی میکند؟
بعضی از فروشندگان و بازارایابان فکر میکنند که:
مشتری فقط پول برایش مهم است و این فکر کاملا اشتباه است.
در زمانه فعلی مردم برای زمان خودشان و انرژی خودشان و آرامش روانی خودشان بسیار ارزش قائل هستند و کسی که بتواند هزینه های انها را در این قسمت پایین بیاورد، آنها حاضر به پرداخت پول بیشتر هم هستند.
درک هزینه های مشتری بسیار مهم است، چون با مدیریت آنها میتوانیم که اتفاقات عالی برای مشتری و کار و کسبمان ایجاد کنیم.
اگر یادتان باشد، گفتیم:
ارزش یعنی اختلاف بین هزینه هایی مشتریان و فایدهایی که مشتری از خرید محصول ما میبرد.
در این مقاله به بررسی 4 دسته هزینه های مشتریان پرداختیم.
در مقاله بعدی به فایده هایی که مشتریان از خرید محصول ما میبرند خواهیم پرداخت.
شناخت هزینه ها و فایده های مشتریان در بازاریابی یک قدم بسیار مهم و اثر بخش است.
محمد بهرامی، مدرس و مشاور کسب و کار
به شما کمک میکنم سریعتر به اهداف خود در کسب و کارتان برسید و کسب و کارتان را به سرعت به اوج برسانید و از آن لذت ببرید.
اگر به منابع خارجی برای هزینه های مشتریان، علاقمند هستید، این مقاله را مطالعه فرمایید.
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
178 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
182 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
187 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
205 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
242 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
226 بازدید