رقبای کسب و کار من چه کسانی هستند؟ چرا باید رقبایم را بشناسم؟
رقبای کسب و کار من چه کسانی هستند؟
یکی از اولین و مهمترین سوالاتی که در جلسات مشاوره از دوستان میپرسم این سوالات است؟
- 4 رقیب اصلی کسب و کار شما چه کسانی هستند
- به چه شکل دارند کار میکنند
- چه نقاط قوت و ضعفی نسبت به ما دارند؟
و نکته جالب اینکه، بسیار از صاحبین کسب و کار میپرسند من چرا باید رقبایم را بشناسم و زیر نظر بگیرم؟
اگر به این مبحث علاقه مند هستید، پیشنهاد میکنیم حتما در دوره آموزش فروش حرفه ای شرکت کنید.
برای پاسخ به این سوال که: چرا من باید رقبای کسب و کارم را بشناسم؟
باید نگاهی به مقالات گذشته داشته باشیم، تا بتوانیم به این سوال یک پاسخ دقیق بدهیم:
اگر یادتان باشد گفتیم که مهمترین کلمه در مارکتینگ و بازاریابی، کلمه ارزش است.
و گفتیم که ارزش درک شده در نظر مشتری یعنی، مقایسه بین هزینه هایی که میپردازد و منافع و سودی که بدست می اورد است.
و گفتیم که مزیت رقابتی، یکی از پایه ای ترین مفاهیم کاربردی در بازاریابی است و اگر کسب و کاری مزیت رقابتی نداشته باشد، نمیتواند به خوبی رشد کند و در بهترین حالت در سطح بقیه کسب و کارها باقی خواهد ماند و رشد زیادی نخواهد داشت.
اگر رقبا را زیر نظر نداشته باشیم:
ممکن است یک یا چند مزیت رقابتی ایجاد کنند و با آن مزیتهای رقابتی، بازار را در دست بگیرند.
مهمترین دلیل برای زیر نظر گرفتن رقبا:
این استکه رقبای ما شب و روز در حال فعالیت هستند و تلاش میکنند که بتوانند یک یا چند مزیت رقابتی ایجاد کنند و با استفاده از آنها بازار را در دست بگیرند.
همانطور که گفتیم در زمانه فعلی، کسب و کارهایی موفق هستند که بتوانند مزیتهای رقابتی عالی ایجاد کنند. چون مشتریان:
- دائم به دنبال محصولات جدید هستند
- دائم به دنبال خدمات بهتر هستند
- دائم به دنبال ارتباطات بهتر هستند
- دائم به دنبال سرعت در خدمات هستند.
- و دیگر مفهومی به نام مشتری وفادار وجود ندارد و مشتریان بسار لوس شده اند.
پس اگر رقبا بتوانند که مزیت رقابتی عالی ایجاد کنند، نه تنها مشتریان خودشان را راضی تر خواهند کرد بلکه ممکن است مشتریان ما را هم از دستمان بیرون بیاورند.
پس ما باید حتما و حتما رقبا را زیر نظر داشته باشیم.
ما باید حتما و حتما رقبا را زیر نظر داشته باشیم
و نوعی نگرانی مثبت در مورد کارشان و خدماتشان و ارتباطاشان با مشتریان داشته باشیم.
چند گروه رقبا در کسب و کار من وجود دارند؟
سه دسته رقیب در هر کسب و کاری وجود دارد؟
- رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم
- رقبای دور یا رقبای غیر مستقیم
- رقبای دارای محصول جانشین
حالا یکی یکی این رقبا را بررسی میکنیم تا شناخت کافی از آنها پیدا کنیم:
در صورت تمایل میتوانید در دوره آموزش تلفن مارکتینگ هم شرکت کنید.
رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم:
رقبایی که سایز کسب و کارشان و بازار هدفشان دقیقا من کسب و کار من است.
1-رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم:
رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم کسب و کار من، رقیب هایی هستند که سایز تولید آنها و بازار هدف آنها و حتی منطقه جغرافیایی آنها، مشابه کسب و کار من است.
به طور مثال:
من یک شرکت تولید کننده بستنی در یک شهر کوچک مثل ملایر دارم.
در شهر نهاوند هم شرکتی است که بستنی تولید میکند و:
- محصولات شبیه من تولید میکند
- حجم تولیدش نزدیک به تولیدات من است.
- بازاری هم که در آن محصولش را میفروشد، همان بازاری است که من در آن بستنی هایم را میفروشم.
پس این شرکت رقیبت مستقیم یا رقیب نزدیک من است.
این گروه از رقبا به صورت مستقیم در حالت رقابت با من هستند و دقیقا بازاری و مشتریانی را هدف قرار داده اند که بازار من هم هست.
یک مثال دیگر از رقبای مستقیم یا رقبای نزدیک:
فرض بفرمایید من در یک شهر تصمیم دارم که یک رستوران تاسیس کنم و برای اینکه موفق باشم، شروع به بررسی رقبایم در شغل رستوران داری در شهرم میکنم.
در این حالت رقبای مستقیم من:
- رستورانهایی هستند که دکورشان شبیه به من است. نه خیلی بالاتر و نه خیلی پایین تر.
- محله و منطقه انها هم، همان منطقه و محله ای است که من میخواهم در آن رستوران تاسیسی کنم.
- منوی غذایی آنها و قیمت های آنها هم شبیه به منوی غذا و نزدیک به قیمت هایی است که من برای غذاهایم در نظر گرفتم.
- مشتریان هدفش هم مثل بازار من هستند، به طور مثال افراد کارمند با حقوق بین 5 تا 12 میلیون تومان.
پس رستورانهایی که این مشخصات را دارند رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم من هستند.
رقبای دور یا رقبای غیر مستقیم:
رقبایی که سایز کسب و کارشان و بازار هدفشان بسیار بزرگتر یا کوچکتر از کسب و کار من است.
2-رقبای غیر مستقیم یا رقبای دور:
این رقبا،
- یا خیلی از کسب و کار من بزرگتر هستند(که در اکثر مواقع این گروه را مد نظر داریم
- یا خیلی از کسب و کار من کوچکتر هستند و یا تازه به بازار هدف من وارد شده اند و تازه وارد هستند.
در همان مثال کارخانه بستنی من:
رقبای دور من، کارخانه هایی مثل بستنی میهن یا کاله هستند.
به نظر شما چرا من باید رقیبی را زیر نظر داشته باشم که اینقدر از من بزرگتر است؟
مهمترین علت این استکه این رقبا: رهبران بازار هستند.
- و آنها قیمت هارا مشخص میکنند.
- آنها مدلهای جدید تولید میکنند
- آنها با داشتن واحد های تحقیق بزرگ، میتواند بازار را به خوبی بسنجد
- و….
پس من باید ببینم که میهن امسال جقدر قیمت هایش را تغییر میدهد؟
چند مدل بستنی جدید وارد بازار میکند؟
کدام مدلهای بیشتر خریدار دارد؟
و….
با این کار من هم میتوانم در سایز خودم از ایده های آنها استفاده کنم و به رشد خودم ادامه بدهم.
یک مثال دیگر از رقبای مستقیم یا رقبای دور:
در مثالی که برای رستوران برای رقبای نزدیک زدیم، حالا در مورد رقبای غیر مستقیم یا رقبای دورش بررسی کنیم:
رقبایی که رستوران بسیار شیک تر از رستوران من دارند.
رقبایی که قیمت غذاهایشان از غذاهای من بسیار بیشتر است.
رقبایی که منوی خاص تری از منوی من دارند.
رستورانهایی که پرسنل بسیار عالی تر از پرسنل من دارند.
و…
با زیر نظر گرفتن این گروه از رقبا، به ایده هایی عالی مبتوانیم برای کسب و کارمان برسیم.
پس دومین گروه از رقبای کسب و کار من، رقبای دور یا رقبای غیر مستقیم هستند.
در صورت تمایل میتوانید در دوره افزایش اعتماد به نفس هم شرکت کنید.
رقبای دارای محصولات جانشین:
رقبایی که محصول مرا تولید نمیکنند ولی محصولاتی دارند که میتواند جانشین محصولا من برای مشتری شود.
3- سومین گروه رقبا، رقبای دارای محصول جانشین هستند.
این رقبا محصولی که من تولید میکنم را تولید نمیکنند و فاز محصول آنها اصلا چیز دیگری است، ولی محصول آنها میتواند باعث شود که مشتری به جای خرید محصول من به سراغ محصول آنها برود.
اجازه بدهید چند مثال در این مورد داشته باشیم.
فرض بفرمایید که من کارخانه تولید دوغ دارم.
- در این حالت رقبای نزدیک من کارخانه هایی هستند که در سایز من و در بازار هدف من کار میکنند.
- رقبای دور من کارخانه هایی برگ مثل عالیس و میهن و کاله هستند.
و رقبای غیر مستقیم من کارخانه هایی هستند که:
- اب معدنی تولید میکنند
- نوشابه گاز دار تولید میکنند
- انواع ابمیوه را تولید میکنند
پس این رقبا در حالیکه دقیقا محصول مرا تولید نمیکنند، ولی میتوانند باعث شوند که مشتری به جای خرید محصول من به سراغ خرید محصولات آنها بروند.
مثال دیگر برای رقبای دارای محصول جانشین:
فرض بفرمایید که من یک باشگاه ورزشی با امکاناتی عالی دارم. مثل:
استخر شنا
جکوزی
سونای بخار و خشک
ماساژ
بیلیارد
و…..
در این حالت رقبای نزدیک من، باشگاههایی در سطخ خودم هستند
رقبای دور من، باشگاههای بسیار مجهز تر و شیک تر از باشگاه من هستند.
ولی رقبای غیر مستقیم من عبارتند از:
کسب وکارهایی که تورهای مسافرتی دارند.
این افراد میتوانند کاری کنند که مشتریان من در روزهای تعطیل و شلوغ کاری، به جای اینکه به باشگاه من بیایند، به یک تور یک یا دو روزه بروند.
یعنی کسب و کار تور مسافرتی در ظاهر ربطی به باشگاه ورزشی ندارد ولی میتواند باعث شود مشتری من به جای اینکه به من مراجعه کند به تور برود و از من خرید نکند.
پس ما باید حتما و حتما :
- رقبای خودمان در کسب و کار را بشناسیم
- رقبای نزدیک یا رقبای مستقیم
- رقبای دور یا رقبای غیر مستقیم
- رقبای دارای محصولات جانشین
- آنها را زیر نظر داشته باشیم
- و از مزایای رقابتی که برای مشتریان ایجاد میکنند آگاه باشیم
و با ایجاد مزیتهای رقابتی بهتر، ضمن حفظ مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه را هم جذب کسب و کارمان کنیم و رشد کنیم.
محمد بهرامی، مدرس و مشاور کسب و کار
به شما کمک میکنم سریعتر به اهداف خود در کسب و کارتان برسید و کسب و کارتان را به سرعت به اوج برسانید و از آن لذت ببرید.
اگر به مطالعه منابع خارجی علاقمند هستید، لطفا اینجا را کلیک فرمایید.
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
180 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
183 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
188 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
206 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
244 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
228 بازدید