مزیت رقابتی چیست و چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟
مزیت رقابتی چیست و چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم؟
تاکنون در مورد چند موضوع مهم صبحت کرده ایم:
- ارزش: مهمترین کلمه کسب و کار
- انواع هزینه هایی که مشتری میپردازد
- انواع فایده یا مزایایی که مشتری از خرید محصول ما میبرد.
در این قسمت در مورد یکی از حیاتی ترین کلمه های کسب و کار یعنی مزیت رقابتی صحبت خواهیم کرد.
مزیت رقابتی:
به طور خلاصه مزیت رقابتی یعنی مزیت و سودی که ما برای مشتریانمان فراهیم میکنیم که رقبا یا نمیتوانند آنرا به مشتریان بدهند یا اینکه نمیخواهند اینکار را انجام دهند.
اگر یادت باشد گفتیم که:
ارزش یعنی اختلاف بین هزینه های پرداختی مشتری و فایده هایی که مشتری دریافت میکند.
در بازارهای به شدت رقابتی امروز ما باید ارزشی خاص ایجاد کنیم که مشتری احساس کند که این ارزش از رقبای ما بالاتر است و ما در این زمینه متفاوت تر و عالی تر هستیم
به این ارزش یا ارزش های ویژه مزیت رقابتی میگوییم.
.
جک ولچ، مدیرکل جنرال الکتریک:
اگر مزیت رقابتی ندارید، اصلا کسب و کار نکنید
وقتی که همه کار و کسبها شبیه به هم باشند:
آنوقت برای مشتری فرقی نخواهد کرد که از چه کسی خرید کند و قاعدتا به سراغ فروشنده هایی میرود که از قدیم با آنها کار میکرده است.
مگر اینکه یک فروشنده بیاید و کاری انجام دهید و مزیتی خاص را ارائه کند که رقبا انجام نمیدهند و این برگ برنده او خواهد بود.
شما چند لحظه فکر کنید و ببینید که در شهر خودتان در صنف فست فودیها، چه فرقی بین پیتزا فروشی ها وجود دارد؟
- غذاهای آنها کاملا شبیه به هم هستند؟
- بسته بندی آنها شبیه به هم هستند؟
- دکوراسیون آنها شبیه به هم هستند؟
- و…
اگر اینطور باشد، پس این فروشگاهها مزیت رقابتی خاصی ندارند که مشتری را به خودش جلب کند و مشتری به خودش بگوید به این دلیل باید سراغ این فروشگاه خاص بروم.
یادمان باشد که بازاریابی علم دیده شدن است و یکی از مهمترین ابزارهای دیده شدن و انتخاب شدن توسط مشتری داشتن مزیت رقابتی است.
یادمان باشد
بازاریابی علم دیده شدن است، چون باید اول دیده شویم تا بعد انتخاب شویم
و یکی از مهمترین ابزارهای دیده شدن، داشتن مزیت رقابتی است.
مراحل ساخت مزیت رقابتی:
در 5 قدم میتوانیم، مزیت رقابتی ایجاد کنیم. بیاید با هم این 5 قدم را یاد بگیریم.
قدم اول: 4 رقیب اصلی کسب وکارمان را بشناسیم:
تمام صحبت در بازاریابی و داشتن مزیت رقابتی این استکه: ما باید از رقیب یا رقبایمان در یک یا چند مورد، بهتر باشیم و این بهتر بودن برای مشتری قابل درک باشد.
در جلسات مشاوره، بعضی از دوستان میگویند:
من یک یا چند محصول عالی دارم.
مشتریان خودم را هم دارم.
چرا باید وقت بگذارم و رقبای کسب و کارم را شناسایی کنم؟
در حقیقت این ذهنیت شاید تا 20 سال پیش درست بود، چون :
- میزان محصولات در بازار کم بود و همیشه مشتری به دنبال فروشنده بود.
- تعداد رقبا در کسب و کار به زیادی الان نبود
- مشتریان وفادارتر بودند.
ولی در حال حاضر شرایط به این شکل نیست، یعنی مشتریان به هیچ وجه وفادار نیستند و هرکجا که به آنها محصول با کیفیت تر و با خدمات بهتری بدهد، ما را رها میکنند و به سراغ آنها میروند. پس باید حتما حداقل 4 رقیب اصلی کسب و کارمان را بشناسیم.
2- ببینیم که رقبا به چه شکل دارند کار میکنند؟
- محصول یا محصولات آنها چه شکلی دارد؟
- محصول یا محصولات آنها چه کیفیتی دارد؟
- محصول آنها به چه قیمتی به فروش میرسد؟
- چهار نوع خدمات مشتریان را چگونه ارائه میدهند؟
- مدت زمان تحویل محصول آنها چقدر است؟
- نوع ارتباط آنها با مشتریانشان به چه شکل است؟
- و…. هر چیزی که میتواند در بازار و فروش محصول و مشتری مهم باشد را باید بررسی کنیم.
3- حالا به درون کسب و کار خودمان نگاه کنیم؟
- محصول یا محصولات ما چه شکل و بسته بندی را دارد.
- محصول یا محصولات ما چه کیفیتی دارد؟
- محصول ما به چه قیمتی به فروش میرسد؟
- چهار نوع خدمات مشتریان را چگونه ارائه میدهیم؟
- مدت زمان تحویل محصول ماچقدر است؟
- نوع ارتباط ما با مشتریانشان به چه شکل است؟
- و…. هر چیزی که میتواند در بازار و فروش محصول و مشتری مهم باشد را باید بررسی کنیم.
4- در قدم چهارم ببینیم که مشتری چه توقعاتی دارد؟
بسیاری از ما سرمان را پایین انداخته ایم و کارمان را همانطور که همیشه انجام میدادیم انجام میدهیم. در حالیکه شاید مشتری نظر دیگری داشته باشد:
محصول را بسته بندی جدید بخواهد.
محصول را با قیمت متفاوت تر بخواهد.
دوست داشته باشدکه در زمان کمتری محصول را دریافت کند.
خدمات 4 گانه را با کیفیت بهتری بخواهد.
و… هر چیزی که از نظر مشتری در حال حاضر و امروزه مهم است را بررسی و پیدا کنیم.
حالا وقت آن استکه:
با جمع بندی تمام این موارد به یک یا چند مزیت رقابتی برسیم.
یعنی کاری را انجام دهیم که مشتری میخواهد ولی رقیب ما انجام نمیدهد.
5- این مزیت رقابتی را به اطلاع مشتریانمان و مشتریان رقبا برسانیم.
هیچ فایده ای نخواهد داشت که ما :
- رقبا را شناسایی کنیم
- کار آنها را تحلیل کنیم
- خودمان را هم تحلیل کنیم
- خواست امروزی مشتریان را درک کنیم
- یک یا چند مزیت رقابتی ایجاد کنیم.
ولی این مزیت رقابتی را فریاد نزنیم و آنرا به اطلاع مشتریان خودمان و مشتریان رقبا نرسانیم.
در چه مواردی میتوان مزیت رقابتی ایجاد کرد؟
در موارد بسیار میتوان مزیت رقابتی ایجاد کرد که یک محصول بسیار عالی به نام:
ایده های ثروت ساز برای کسب و وکار شما به طور جامع در مورد آن صحبت کرده ایم، ولی چند مورد را ذکر میکنیم:
مزیت رقابتی در سرعت
مزیت رقابتی در قیمت
مزیت رقابتی در خدمات قبل از قروش
مزیت رقابتی در حین فروش
مزیت رقابتی بعد از فروش
مزیت رقابتی بدون فروش
مزیت رقابتی در سایز بسته بندی
مزیت رقابتی در نحوه نعامل با مشتری
و…..
همانطور که گفتیم در محصول زیر به صورت کامل در مورد روش ایجاد مزیت رقابتی صحبت کرده ایم.
محمد بهرامی، مدرس و مشاور کسب و کار
به شما کمک میکنم سریعتر به اهداف خود در کسب و کارتان برسید و کسب و کارتان را به سرعت به اوج برسانید و از آن لذت ببرید.
اگر به مطالعه منابع خارجی علاقمند هستید، لطفا اینجا را کلیک فرمایید، تا به مقاله مرتبط شوید.
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
145 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
154 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
163 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
178 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
219 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
200 بازدید