تاریخچه شروع بازاریابی از چه زمانی بوده و علت بوجود آمدن بازاریابی چیست؟
تاریخچه شروع بازاریابی از چه زمانی بوده و علت بوجود آمدن بازاریابی چیست؟
آیا میدانید که شروع بازاریابی امروزی از چه زمان است؟
بله درست گفتید، از زمان انقلاب صنعتی
تا قبل از انقلاب صنعتی، تعداد محصولات تولیدی همیشه کمتر از میزان تقاضا بوده است.
بنابراین هر چه که تولید میشد، برایش مشتری بوده است و حتی گاهی مشتری برای دریافت یک محصول مجبور بوده که منتظر بماند تا سفارشش آماده و تحویل شود.
بطور مثال: قبل از انقلاب صنعتی تولید کفش به صورت سنتی انجام میشد و با توجه به اینکه تعداد افراد شاغل در این بخش محدود بوده است، پس میزان تولید هم کم بوده است.
این به این معنا است که اگر فردی نیاز به کفش داشته، پیش کفاش میرفته است و سفارش کفش میداده و کفاش هم اندازه پایش را میگرفته است و برایش کفش میدوخته است.
در آن زمان:
1-خرید کفش کاری زمان بر بوده است
2-مدلهای موجود بسیار محدود بوده است
3-قدرت بازار در اختیار فروشنده بوده است
ولی با وقوع انقلاب صنعتی، کارخانجاتی بوحود آمد که روزانه صدها و شاید هزاران جفت کفش در مدلهای مختلف تولید میکردند و به بازار عرضه میکردند.
در این زمان دیگه تولید و عرضه از تقاضا بیشتر شد و اتفاقات جدید روی داد:
1-خرید کفش بسیار راحت و لحظه ایی شد.
2-مدلهای موجود در بازار به سرعت متنوع شدند
3-قدرت از فروشنده به خریدار منتقل شد،یعنی دیگر این مشتری بود که تصمیم میگرفت که از کدام مغازه و کدام فروشنده واز کدام برند کفش خرید کند.
از این لحظه نیاز به بازاریابی شکل گرفت و این شروع بازاریابی بود
یعنی اگر هر بازار را به صورت یک کیک در نظر بگیریم آنوقت متوجه میشویم که تعداد روزافزونی رقیب وجود دارند که میخواهند از این کیک سهمی داشته باشند.
در مثال کفش، این کیک، بازار فروش کفش است.
تولید کننده های زیادی در عرصه کفش فعالیت میکنند که میخواهند از این کیک سهمی داشته باشند.
حالا هر کدام تلاش هایی برای دست یابی به این سهم کیک و سهم بازار کفش خواهند داشت. این تلاشها بازاریابی نام دارد و از همین زمان نیاز به بازاریابی احساس شد و بازاریابی به معنای امروزی آن متولد شد.
این داستان تولد و شروع بازاریابی بود.
البته در نظر داشته باشید از زمانی که انسان به شهر نشینی رو اورد و کارها به صورت تخصصی انجام شد، بازاریاب هم بوجود آمده است، ولی آنچه که ما به عنوان بازاریابی میشناسیم و در حقیقت بازاریابی علمی است از انقلاب صنعتی شروع شده است.
اساتید بسیار زیادی در دنیا برای بازاریابی وجود دارند ولی اقای فیلیپ کاتلر را به عنوان پدر بازاریابی نوین میشناسند.
در ادامه میتوانید آموزش بازاریابی را در مقاله مرجع پیگیری نمایید.
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
180 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
184 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
189 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
207 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
244 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
228 بازدید