هرم بازاریابی چیست و چرا مهم است؟
هرم بازاریابی چیست و چرا شناخت آن مهم است؟
درک عمیق هر موضوعی میتواند به ما کمک کند از ان بهتر استفاده کنیم.
برای شناخت عمیق تر بازاریابی، باید با هرم بازاریابی آشنا شویم.
هرم بازاریابی از سه بخش تشکیل شده است:
- در بالاترین قسمت، فلسفه بازاریابی قرار دارد.
- در قسمت میانی هرم، استراتژی ها قرار دارند.
- در پایین ترین قسمت هرم یا قاعده هم تاکتیکهای بازاریابی قرار دارند.
تفسیر بسیار کاربردی هرم بازاریابی به این شکل است:
وقتی که ما از فلسفه بازاریابی صحبت میکنیم، یعنی میخواهیم ببینیم که من به عنوان صاحب کسب وکار چه دیدگاهی نسبت به خودم و نسبت به مشتریانم و نسبت به کسب و کارم دارم.
به عقیده تمام روانشناسان و جامعه شناسان، دیدگاه یک فرد و نگرش او، اولین و مهمترین پایه در ساخت زندگی و کسب و کار هر فرد است.
- اینکه من نسبت به دیگران چگونه فکر میکنم؟
- نسبت به خودم چگونه فکر میکنم؟
- دنیا را چطورجایی میبینم؟
- چقدر به مشتریانم علاقه مند هستم؟
- چقدر به کسب و کارم علاقه مند هستم.
- همه اینها نگرش و دیدگاه مرا میسازند که همان فلسفه بازاریابی است که در مقاله جامع 5 فلسفه بازاریابی به آن پرداخته ایم.
استراتژی های کسب و کار من چه خواهد بود؟
بعد از اینکه نگرش و فلسفه خودمان در بازاریابی را درک کردیم به قدم دوم یا لایه میانی هرم میرسیم، که همان استراتژی های کسب و کار ما هستند.
استراتژی در معنای ساده آن به معنای راه یا راههای رسیدن به اهداف میباشد.
به طور مثال من میخواهم از تهران به مشهد بروم، چند راه برای اینکار وجود دارد:
- با ماشین شخصی خودم بروم.
- با هواپیما بروم.
- با اتوبوس بروم.
- با قطار بروم.
- با تاکسی های بین جاده ای بروم.
هر کدام را که انتخاب کنم، استرتژی و راه من برای رسیدن به مشهد است.
در مورد انواع استراتژیها با هم صحبت خواهیم کرد.
و بلاخره تاکتیکها و تکنیکهای من چه باید باشد؟
در هرم بازاریابی، پایین ترین بخش تاکتیکها و ابزارهای ما برای رسیدن به اهدافمان است.
بسیار مشخص است که انجام هر کاری نیاز به ابزارهای خودش دارد.
اگر قرار است که ما قهرمان دوچرخه سواری شویم، باید دوچرخه خوب داشته باشیم.
اگر قرار است که ما در کسب و کار هم موفق شویم، وقتی که فلسفه و استراتژیها را تعیین کردیم، باید ابزارهای مورد نیاز را پیدا کنیم و با استفاده از این ابزار به هدفمان برسیم.
در بیشتر منابع بازاریابی این ابزارها ار با عنوان 4P میشناسند.
که عبارتند از:
- محصول
- قیمت
- مکان
- پروموشن
در مورد ابزارهای رسیدن به اهداف در هرم بازاریابی، در مقالات کامل به آنها خواهیم پرداخت.
هرانچه ما در مورد بازاریابی باید بدانیم و اجرا کنیم در هرم بازاریابی دیده شده است.
شناخت دقیق هرم بازاریابی، به ما کمک میکند بتوانیم به سرعت کسب و کارمان را رشد دهیم و به اوج برسانیم.
و این بخش بسیار مهمی از آموزش بازاریابی است.
محمد بهرامی، مدرس و مشاور کسب و کار
به شما کمک میکنم سریعتر به اهداف خود در کسب و کارتان برسید و کسب و کارتان را به سرعت به اوج برسانید و از آن لذت ببرید.
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
197 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
198 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
203 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
221 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
258 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
242 بازدید