اعتراض مشتری ایرانی و اعتراض مشتری خارجی
موضوعی که امروز میخواهیم در موردش صحبت کنیم، بیشتر از انکه جنبه تکنیک فروش و تکنیک رسیدگی به اعتراضات مشتری داشته باشد، به یک مبحث روانشناسی و فرهنگی توجه دارد. پس با مقالات محمد بهرامی همراه باشید تا به بررسی تفاوت اعتراض مشتری ایرانی و اعتراض مشتری خارجی این موضوع بپردازیم.
تفاوت اعتراض مشتری ایرانی و اعتراض مشتری خارجی!
شاید فکر کنیم وقتی مشتری اعتراض میکند، در هر جای دنیا که باشد، فرقی ندارد و اعتراضات همه یکی است. ولی اینطور نیست. بررسی ها نشان میدهد: بین اعتراضات مشتری ایرانی و مشتری خارجی یک اختلاف بسیار بزرگ است: وقتی که یک مشتری خارجی اعتراض میکند و شکایت دارد، در 95% مواقع برای دریافت خسارت مالی که به او وارد شده است اعتراض دارد.
یعنی هدفی که از اعتراض دارد، اینستکه فروشنده هزینه مالی خسارتی که به او وارد کرده است را به او پرداخت نماید تا او از نظر مالی متضرر نشود. ولی وقتی که یک مشتری ایرانی اعتراض میکند، در نگاه اول به نظر میرسد که او هم خواهان دریافت خسارت است. این موضوع شاید 20 تا 40 درصد صادق باشد. ولی 60 تا 80 درصد مشتریان شاکی ایرانی، نه برای دریافت خسارت، بلکه به علت اینکه فکر میکنند، فروشنده انها را انسانی با اطلاعات کم و نااگاه فرض کرده است اعتراض میکند.
جمله غالب اعتراض مشتریان شاکی ایرانی این است:
اون فکر کرده که من نفهم هستم و خواسته که سرم کلاه بگذارد.
و این احساس خیلی بیشتر او را ناراحت کرده است تا موضوعات دیگر.
درک این موضوع به ما کمک میکند که خیلی راحتتر بتوانیم با مشتری ایرانی ارتباط برقرار کنیم.
رمز موفقیت در این حالت این استکه به طور کامل به مشتری توجه کنیم. یعنی:
1-با دقت به حرفهای او گوش کنیم.
2-حرفش را قطع نکنیم.
3-نشان دهیم که مشکل و ناراحتی او برای ما بسیار مهم است.
4-به او نشان دهیم از شرایط بوجود امده ناراحت هستیم
5-عملا به مشتری اثبات کنیم که میخواهیم به موضوع به نحو عالی رسیدگی کنیم.
راز مهم در ارتباط با اعتراض مشتری ایرانی
وقتی که شما به مشتری اثبات میکنید که به هیچ وجه او را فردی نااگاه در نظر نگرفته اید. بلکه او را انسانی اگاه و ارزشمند میدانید، مشکل حل میشود و او حتی به فکر خسارت مالی هم نیست. این یک راز مهم در ارتباط با اعتراض مشتری ایرانی است. از شما خواهش میکنم با مشتریانتان مانند دوستانتان رفتار کنید. برای انها به شدت ارزش قائل شوید، مطمئین باشید که در کسب و کارتان موفق خواهید بود.
دوستدار شما محمد بهرامی
به امید دیدار شما در قله های موفقیت
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
190 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
190 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
195 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
213 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
251 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
235 بازدید