بازاریابی درون گرا یا بازاریابی برون گرا، کدام یک مناسب کسب و کار شماست؟
بازاریابی درون گرا و بازاریابی برون گرا:
هر کسب و کاری که داشته باشید باید با دو نوع بازاریابی آشنا شوید:
- بازاریابی برون گرا (outbound )marketing
- بازاریابی درون گرا (inbound marketing)
و با توجه به نوع کسب وکارتان انتخاب کنید که کدام نوع بازاریابی برای شما اثربخش تر است و یا حتی شاید ترکیبی از ایندو نوع بازاریابی برای کسب و کار شما مناسب باشد. بیایید با هر دو نوع آنها آشنا شویم:
بازاریابی برون گرا:
ساده ترین توضیح برای این نوع بازاریابی، تبلیغاتی است (مشخصا کور و بدون هدف گیری دقیق مشتریان) که از سوی فروشنده برروی مشتریان احتمالی انجام میشود، بدون اینکه مشتری از آن خبر داشته باشد و یا تمایلی به آن را ابراز کرده باشد.
چند نمونه از بازاریابی برون گرا:
- تبلیغات تلوزیونی و رادیویی: این نوع تبلیغات به صورت بسیار انبوه از سوی برندهای معتبر و مختلف استفاده میشود و از حدود 100سال قبل، این نوع تبلیغات شروع شده است و تاکنون نیز ادامه داشته است.
- تبلیغات ایمیلی گسترده: در این نوع تبلیغات، از بانک های ایمیلی که فروخته میشوند و یا به نوعی بدون اجازه خود فرد، جمع آوری شده اند، استفاده میشود و برای یک بانک ایمیلی مثلا 50 هزار نفر ایمیل فرستاده میشود.
- تبلیغات بازاریابی تلفنی: در این روش هم افرادی با عنوان بازاریاب تلفنی (بدون اینکه شما به عنوان خریدار تمایلی به محصول آنها ابراز کرده باشید) با شما تماس میگیرند و سعی میکنند که از طریق تلفن، محصولشات را به شما بفروشند که گاهی مواقع به ناخوشایند ترین نوع بازاریابی تبدیل خواهد شد و برای مشتری آزار دهنده میشود.
- تبلیغات محیطی: مانند انواع بیلبوردها و استندهای تبلیغاتی که شما در سطح خیابانهای شهرتان و یا جاده های بین شهری مشاهده میکنید.
- تبلیغات پیامکی: در این روش هم بدون اینکه مشتری تمایلی به دریافت پیامکهای تبلیغاتی داشته باشد، فروشنده به صورت انبوه این پیامکها را ارسال میکند و امید دارد بلاخره چند مشتری از بین آنها پیدا کند.
- تبلیغات در مجله ها و روزنامه ها: این روش هم جزو قدیمی ترین نوع تبلیغات است که سالها اثرگذار بوده است و شاید برایتان جالب باشد که بدانید، در ابتدا مجلاتی رنگی چاپ میشدند که فقط تبلیغات در آن بود ولی مردم برای همین مجلات هم پول میدادند، ولی با ظهور اینترنت، اثر بخشی این نوع تبلیغات هم کمتر شده است.
بازاریابی درون گرا:
ساده ترین توضیح برای این نوع بازاریابی، تبلیغاتی است (با هدف گیری دقیق مشتریان) که از سوی فروشنده برروی مشتریان احتمالی انجام میشود، که مشتری به نوعی تمایل خود را برای دریافت آن اعلام کرده باشد و عملا نوعی بازاریابی غیر مستقیم است.
در این حالت مشتری بدنبال محصولی از نوع محصولات فروشنده است و خودش آنرا جستجو میکند وطالب آن است:
چند نمونه از بازاریابی برون گرا:
- بازاریابی محتوا: شما محتواهایی جذاب و ارزشمند را برای مشتریان بالقوه آماده کرده اید و مشتری با مشاهده این محتواها به شما و برندتان و محصول شما علاقمند میشود و خودش تمایل پیدا میکند که به نوعی با شما ارتباط برقرار کند.
- حضور در شبکه های اجتماعی: شبکه های اجتماعی یک فرصت ینظیر را در اختیار فروشندگان و خریدارن قرار داده است که در آن به راحتی با هم آشنا شوند و اگر مشتری دوست داشت، فروشنده را فالو کند و در مراحل بعدی از او خرید هم انجام دهد.
- سئو: یکی از دقیقترین نوع بازاریابی درون گرا است، شما تلاش میکنید با انجام کارهایی علمی و صادقانه، در صدر جستجوهای گوگل قرار بگیرید و با این کار مشتری وقتی به محصولی مشابه محصول شما نیاز دارد، در اولین گزینه های پیشنهادی گوگل شما را پیدا میکند.
- تبلیغات کلیکی گوگل: شما میتوانید برای رسیدن به اولین گزینه های گوگل، با صرف هزینه این کار را انجام دهید. در این روش شما به شرکت گوگل پول پرداخت میکنید و گوگل شما را در صدر گزینه هایی که مشتری میبیند قرار میدهد.
- خبرنامه های ایمیلی: وقتی که مشتری خودش، به نوعی ایمیلش را در اختیار شما قرار داده است و اعلام کرده است که تمایل به دریافت ایمیل هایی از سوی شما دارد، شما میتوانید روی این مشتری ایمیل مارکتنیگ را انجام دهید و به نتایج عالی در فروش و ارتباط با مشتری دست یابید.
مقایسه بازاریابی برون گرا و بازاریابی درون گرا:
در بازاریابی برون گرا:
- بسیار گران است.
- تبلیغات کور و بدون هدف گیری دقیق است.
- غالبا مشتری تمایلی به دریافت آن پیام ندارد.
- اثر بخشی به نسبت هزینه پایین است.
در بازاریابی درون نگرا:
- قیمت بسیار مناسب تری دارد.
- تبلیغات هدقمند و دقیق است.
- مشتری خودش تمایل به این ارتباط دارد.
- اثر بخشی بسیار بالاتری نسبت به هزینه دارد.
کدام نوع بازاریابی موثرتر است:
با توجه به مطالب گفته شده و در نظر گرفتن این موضوع که همه مردم به علت حجم بالای تبلیغات از آن گریزان هستند، بازاریابی درون گرا بسیار موثرتر خواهد بود.
این موضوع هم برای کسب و کارهای کوچک و هم برای کسب و کارهای بزرگ صادق است و شرکتهای بزرگ هم به تولید محتواهای اثر بخش و استفاده از روابط عمومی ها، اقبال بسیار بیشتری پیدا کرده اند.
مقالات بیشتر در این زمینه https://www.briantracy.com/
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
183 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
186 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
191 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
209 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
247 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
231 بازدید