اهداف کسب و کارتان راچگونه تعیین کنیدکه باعث رشد سریع کسب و کارتان شود؟
اهداف کسب و کار را چرا باید تعیین کنیم و واقعا چقدر مهم هست این کار؟
سلام دوست من، اجازه بدین که یک امار بهت بدم که عجیب هستن ولی واقعی:
- خبر داری 90 درصد کسب و کارهای جدید قبل از اینکه به سه سالگی برسن، از بین میرن؟
- خبر داری 75 درصد کسب و کارهای ایرانی فقط زنده هستند و هیچ گونه رشد و پیشرفتی را تجربه نمیکنند؟
به نظر شما چه علتی میتونه باشه برای این مشکلات؟
بدون شک، اولین و مهمترین دلیل آنها نداشتن هدف برای کسب و کارشان است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید:
75 درصد صاحبین کسب و کارها هیچ گونه هدف گذاری برای کارشان ندارند و این همان 75 درصدی هستن که رشد نمیکنن و دائم درجا میزنن
صاحبین این کسب و کارها ، طبق یک عادت روزانه هر روز مثال ساعت 9 به محل کارشان میروند و ساعت 5 خسته و داغون به خونه برمیگردند بدون اینکه دستاورد خیلی مهم و ارزشمندی داشته باشند و خودشان احساس خوبی به کاری که ان روز انجام داده اند داشته باشند.
چرا اینطور است؟
در حقیقت ما دو نوع مدیریت داریم:
- مدیریت واکنشگرا
- مدیریت هدفگرا
گروه اول یعنی مدیران واکنشگرا:
مدیرانی هستند که هر روز بدون داشتن هیچ هدف و چشم اندازی به سرکار میروند و فقط به مسائلی که در محل کار بوجود می اید واکنش نشان میدهند.
- مثال پول برق را ندادیم و اداره برق میخواد قطع کنه و باید به سرعت کاری انجام دهیم
- یا پول تلفن را ندادیم و اینترنت قطع شده و باید کاری انجام دهیم
- یا لیست بیمه عقب افتاده و باید به تامین اجتماعی بریم تا جریمه نشیم
- یا اخرین روزهای دادن اظهار نامه به دارایی است و باید به سرعت حلش کنیم
- یا تحویل محصول به مشتری به تاخیر افتاده و صداش درامده و باید به سرعت کاری انجام دهیم.
و وقت مدیران واکنشگرا هر روز صرف حل کردن این مسائل میشود و بعد از چند سال کار کردن میبیند نه تنها پیشرفتی در کارش نداشته است بلکه هر سال مشکلات مالیش هم بیشتر شده و مهمتر اینکه سلامت روح و روانش هم به خطر افتاده است
در مقابل این مدیران، مدیران هدفمند قرار دارند:
این مدیران اهداف بلند مدت و میان مدت و کوتاه مدتی خود و سازمانشان را تعیین کرده اند و بر طبق ان کار میکنند و این مدیران هر سال رشد میکنند و مهمتر اینکه احساس خوبی به کسب و کارشان و مشتریانشان و از همه مهمتر خودشان دارند.
این مدیران بعد از ساعت کاری، احساس بسیار خوبی دارند و با خاطری راحت محل کارشان را ترک میکنند.
شما جزو کدام گروه از مدیران هستید؟
من محمد بهرامی، مشاور و مدرس کسب و کار
بعد از 32 سال که صاحب کسب و کار هستم و به دهها شرکت و کسب و کار مشاوره داده ام به شما دوست عزیزم اعلام میکنم، اگر اهداف کسب و کارتان را تعیین نکنید، نباید توقع رشد و پیشرفت عالی در کسب و کارتان را داشته باشید. .
خواهش میکنم این بخش را با دقت بخوانید:
ما انسانها انرژی و زمان بسیار محدودی در اختیار داریم، پس اگر این انرژی و زمان را روی یک موضوع متمرکز نکنیم،به هیچ موفقیت و دست اورد عالی نخواهیم رسید. یکی از مهمترین فایده هدفگذاری این استکه منابع محدود انرژی و زمان ما را مثل ذره بین روی هدفمان متمرکز میکند و آنوقت نتایج شگفت انگیز بدست خواهیم آورد.
فواید تعیین اهداف کسب و کار:
- مشخص شدن جایی که دقیقا میخواهیم به آنجا برسیم: نکته عجیب اینکه بیشتر مردم برای یک مسافرت 4 روزه از 3 ماه قبل برنامه ریزی میکنند که کجا برن با چی برن با کی برن با چه بودجه ای برن و… ولی برای کسب و کارشان که نصف بیشتر عمرشان را در ان میگذرانند هیچ مقصدی را مشخص نمیکنند و هدفگذاری کمک میکند که بدانیم دقیقا به کجا میخواهیم برویم
- مشخص شدن راهی که با آن میخواهیم به اهدافمان برسیم. یعنی وقتی که میدانیم دقیقا به کجا میخواهیم برویم انوقت با توجه به امکاناتمان بهترین و سریعترین راه را انتخاب خواهیم کرد. به طور مثال ما میخواهیم به مشهد برویم حالا میتوانیم انتخاب کنیم که با توجه به زمان و پولی که داریم با چه وسیله ای برویم، ماشین خودمان یا اتوبوس یا قطار یا هواپیما-قابل تحمل کردن مشکلات و سختی های مسیر، دوستان عزیز زندگی انسان هر روز پر از مشکلات مختلف است و بدون شک اگر انسان روزی بیدار شود که هیچ موضوع و چالش و مشکلی در هیچ زمینه ای نداشته باشد، به احتمال زیاد مرده است و خودش نمیداند.
- راحت تر شدن تحمل مشکلات: کسب و کار هم بخصوص در ایران پرداز چالش و مشکلات است و اگر ما بدانیم که دقیقا به کجا میخواهیم برسیم، انوقت این مشکلات را بخشی جدایی ناپذیر میدانیم و از انها نه تنها ناراحت نمیشویم بلکه با قدرت انها را حل میکنیم. و وقتی که برسیم چه مزایایی دریافت میکنیم انوقت قدرت تحمل این مشکلات هر روزه و قدرت حل آنها بسیار بیشتر خواهد شد..
- افزایش انگیزه بیشتر: پیدا کردن انگیزه بیشتر با موفقیت هایی که در طول مسیر پیدا میکنیم و متوجه میشویم که به خوبی داریم در مسیر موفقیت خودمان پیش میرویم
- معنا دادن به کسب و کار و زندگی: به نظر من مهمترین فایده ای که تعیین اهداف کسب و کار دارد این استکه به زندگی ما معنا و شادی میدهد و بدترین مشکلی که نداشتن هدف ایجاد میکند این استکه باعث سرگردانی ما شده و حس لذت از موفقیت در هر مرحله را از ما میگیرد.
چگونه اهداف کسب و کارم را تعیین کنم؟
شما هر کسب و کاری که داشته باشید این قدم به شما کمک میکند تا بتوانید اهداف درست و عالی برای کسب و کارتان تعیین کنید و با لذت به سمت انها حرکت کنید و از رشد کسب و کارتان شگفت زده شوید.
بهترین روش برای موفقیت در تعیین اهداف: استفاده از مهندسی معکوس است. در این روش ابتدا چشم اندازمان را تعیین میکنیم و بعد اهداف 5 ساله و 3 ساله و یک ساله و 6 ماهه و ماهیانه و بعد هفتگی را تعیین میکنیم.
1-در اولین قدم برای تعیین اهداف کسب و کار، چشم انداز خودتان که همان اهدف رویاییتان است را تعیین کنید. یعنی چی:
یعنی یک دفتر و خودکار عالی بردارید و یک جای ساکت بشینید و فکر کنید اگر هیچ مانعی سرراه شما نباشد، دوست دارید تا 10 سال آینده کسب و کارتان به چه شکل باشد؟ چند مشتری داشته باشید؟ چند نفر کارمند عالی داشته باشید؟ محل کارتان کجا باشد؟ چه مقدار درامد خالص داشته باشید؟ چه برندی را ساخته باشید؟ و همه اینها را با راحتی خیال بنویسید و اصلا هم نگران نباشید که به آنها میرسید یا نه
پس در قدم اول آینده رویایی کسب و کارمان را برای 10 سال آینده تعیین میکنیم
- در قدم دوم : فکر میکنیم که اگر قرار است که تا 10 سال آینده به آن چشم انداز رویایی برسم، تا 5 سال آینده باید به کجا رسیده باشم؟ انرا یادداشت کنیم یعنی هدف 5 ساله مان چیه؟
- در قدم سوم: فکر میکنیم باید تا سه سال آینده باید به کجا رسیده باشم یعنی اهداف سه ساله را تعیین کنیم
- در قدم چهارم: فکر میکنیم باید تا 1 سال آینده باید به کجا رسیده باشم یعنی اهداف یک ساله را تعیین کنیم
- در قدم پنجم: فکر میکنم باید تا 6 ماه آینده باید به چه جایی رسیده باشم یعنی اهداف شش ماهه را تعیین کنیم
- در قدم ششم: فکر میکنم تا 1 ماه اینده باید به چه جایی رسیده باشم یعنی اهداف یک ماهه را تعیین میکنیم
- و در نهایت در قدم هفتم: فکر میکنیم تا یک هفته کجا باشیم یعنی اهداف هفتگی را تعیین کنیم
این خرد کردن اهداف به اجرایی شدن انها کمک بسیار زیادی میکند.
.
اجازه بدهید یک مثال برای تعیین اهداف کسب و کار داشته باشیم:
در اکادمی محمد بهرامی به این شکل ما هدف گذاری کرده ایم:
- چشم انداز 10 ساله ما این است: ما تا 10 سال اینده تعداد 100 هزار نفر مدیر و صاحبین کسب و کار را در یک شبکه کنار هم جمع کرده ایم و از تجربیات و علم هم دیگر کمک میگیریم تا مشکلات کسب و کارمان را حل کنیم و همگی ما کسب و کار عالی و لذت بخشی را داشته باشیم.در این سال ما با توجه به ارزش پول همین امسال ماهیانه 3 میلیارد تومان درامد خالص داریم، با تعداد 50 همکار بسیار پرانگیزه و پر انرژی در یک محل کاری بسیار دوست داشتنی برای تمام پرسنل و مشتریانمان.
- حالا فکر میکنیم اگر قرار است تا 10 سال آینده ما 100 هزار مشتری ثابت داشته باشیم باید تا 5 سال آینده تعداد 30 هزار نفر مشتری داشته باشیم
- تا 3 سال اینده باید 20 هزار مشتری ثابت داشته باشیم
- تا یک سال اینده باید 5 هزار نفر مشتری ثابت داشته باشیم
- تا شش ماه اینده باید 2 هزار مشتری ثابت داشته باشیم
- تا یک ماه اینده باید 200 نفر مشتری ثابت داشته باشیم
- و بلاخره باید تا یک هفته اینده 30 مشتری ثابت داشته باشیم
میبینید که یک چشم انداز 100 هزار نفری به هفته ای 30 مشتری رسید و این هدف کاملا قابل انجام و در دسترس است.
اجازه بدین یک نکته بسیار مهم روانشناسی را به شما بگویم: ذهن انسان از کارهای بزرگ میترسد و انها را تا حد امکان به تاخیر می اندازد، ولی با انجام کارهای کوچک مشکلی ندارد .
ما با خرد کردن اهدافمان باعث میشویم ذهنمان انها را راحتتر بپذیرد و برای انجام انها اقدام کند.
چند نکته مهم برای تعیین اهداف:
1-به هیچ وجه تلاش نکنید اهداف غیر واقعی کوتاه مدت تعیین کنید که تنها نتیجه آن سرخوردگی و رها کردن اهداف است. اگر الان ماهی 10 میلیون تومان درامد دارید نگویید میخواهم تا اخر سال به ماهی 2 میلیارد تومان درامد برسم، ذهن ناخودآگاه شما به هیچ وجه انرا قبول نمیکند و پس میزند در نتیجه شما هم انگیزه خودتان را از دست میدهید.
2-برای تعیین اهدف کسب و کارتان با افراد شکست خورده یا نا امید یا بدون تخصص مشورت نکنید.
سراغ افرادی برید که در کسب و کارشان موفق هستند و کارهای بزرگی انجام داده اند و این افراد چون خودشان کارهای بزرگ انجام داده اند دیدگاههای بزرگی هم دارند مثال به کسی که در کسب و کار خودش ماهی 500 میلیون درامد داره وقتی بگی میخوام درامدم را از 20 میلیون به 100 میلیون برسانم میگه عالی حتما شدنی است و خودش هم بهت کمک میکنه
ولی کسی که کسب و کار خودش ماهی 10 میلیون تومان درآمد داری اگه بهش بگی میخوام درامدم را به ماهی 100 میلیون برسانم میگه اصلا امکان نداره
پس برای تعیین اهداف اگر نیاز به مشورت داریم با افراد موفق مشورت کنیم.
3-مرتب به خودتان جایزه بدهید و خودتان را تشویق کنید:
علم روانشناسی میگوید: مهمترین عامل موفقیت انسان در هر موضوعی، گرفتن پاداش است.
نکته عجیب این استکه ما یاد گرفتیم برای خطاهایی که مرتکب میشویم خودمان را سرزنش میکنیم ولی برای موفقیتهایی که بدست می اوریم خودمان را تشویق نمیکنیم و این باعث خستگی ذهن ما شده و در نتیجه کار را رها میکند
ما باید برای هر هدفی که میخواهیم به آن برسیم از قبل جایزه ای تعیین کنیم و بعد از رسیدن به هدف حتما انرا به سرعت به خودمان و اعضا گروهمان بدهیم تا انرژی ما تجدید شوید و اماده حرکت به سمت هدف بزرگتر شویم
4-نسب به اهدافتان متعهد باشید: تعهد به نظر شما یعنی چی؟
تعهد یک کلمه جادویی در کسب وکار است و اگر معنای انرا به معنای واقعی درک کنیم و اجرا کنیم بدون شک موفق خواهیم شد.
تعهد یعنی انجام هر کار درست و قانونی برای رسیدن به اهداف-تا هر زمان که لازم باشد(تکرار)
موضوع این استکه تا قبل از اینکه شما متعهد شوید، مشکلات میتوانند که شما را از مسیر منحرف کنند و زیادی این مشکلات ممکن است شما را از ادامه مسیر منصرف کند.
ولی وقتی که شما متعهد میشوید، آنوقت دیگر هیچ چیز و هیچ کس نمیتواند جلوی شما را بگیرد.
برای متعهد شدن به خودتان بگویید: من هر کاری که لازم باشد تا هر زمانی که لازم باشد را انجام خواهم داد تا به اهدافم برسم
نکته جالبی که وجود دارد این استکه وقتی شما واقعا متعهد به انجام کاری میشوید، انوقت موقعیت ها و افرادی پیدا میشوند که به شما کمک میکنند که زودتر به اهدفتان برسید فقط کافی استکه شما واقعا برای اینکارای متعهد شدن به خودتان بگویید: من هر کاری که لازم باشد تا هر زمانی که لازم
5-حتما و حتما اهدافتان را بنویسید:
هدفی که نوشته نشده باشد یک رویا در ذهن بیشتر نیست و هیچوقت عملی نخواهد شد. پس اهدافتان را بنویسید و انها را دائم جلوی چشمانتان قرار دهید و بعد از رسیدن به هر هدف انرا تیک بزنید و بلافاصله جایزه ای که به خودتان قول داده اید را به خودتان بدهید
خیلی از صاحبین کسب و کار برای خودشان اهدافی دارند ولی این اهداف فقط در ذهن خودشان است و تا روی کاغذ نیاید بدرد نمیخورد و هدف به شمار نمیرود
6-و نکته اخر همین الان برای نوشتن اهداف کسب و کارتان اقدام کنید و انرا به فردا و هفته اینده موکول نکنید/
دوستان من چون تجربه 32 سال کسب و کار و اموزش و مشاوره من میگوید کاری که فردا حواله شود هیچوقت انجام نخواهد شد
و یادمان باشد یکی از مهمترین خصوصیات افراد فوق موفق، تصمیم گیری سریع و عملگرا بودن آنهاست. پس همین الان اقدام کنید و چشم انداز و اهدفتان را بنویسید .
بسیار عالی،به شما دوست عزیز بسیار بسیار تبریک میگویم :
چون شما جزو افرادی هستید که میخواهید برای رشد کردن کسب و کار و لذت بردن از زندگیتان کاری انجام دهید و این اولی قدم اساسی برای ان خواهد بود.
دو تا خبر خوب برای شما دارم:
- اول اینکه شما میتوانید مشکلات کسب و کار خودتان را در انجمن کسب و کار مطرح کنید و هم من و هم بقیه دوستان به شما کمک میکنیم تا انرا حل کنید
- و دوم اینکه وقتی که در انجمن کسب و کار موضوع و مشکل خودتان یا ایده تان را مطرح کنید، میتوانید یک جلسه مشاوره رایگان هم با من داشته باشید . من پیامهای شما را در انجمن میخوانم و همکارانم برای تعیین یک زمان مشاوره با شما تماس میگیرند.
محصول آموزشی ایده های ثروت ساز برای کسب و کار شما.
این دوره بسیار ارزشمند حاصل 32 سال آموزش و تجربه من در کسب و کار است و به شما قول میدهم در صورت اجرایی کردن اموزشهایش به رشد و موفقیت شگفت انگیزی توی کسب و کارتان خواهید رسد
تو این دوره من شما را با 7 روش تولید ایده های ثروت ساز کسب و کار آشنا میکنیم . به همراه هر ایده حداقل 13 مثال کاربردی برای بازار کشورمان را هم زدم که به صورت ملموس متوجه میشین که چقدر راحت میشه با الگو برداری از این ایده ها و حتی استفاده از یکی این ایده ها به سرعت از رقبا فاصله بگیرید و به رشد و موفقیت شگفت انگیز در کسب و کارتان برسید.
من مشتری داشتم که فقط یکی از این ایده ها را اجرا کرده و درامدش را دو برابر کرده است.
آموزشها به زبان بسیار ساده و کاربردی است و برای تمام کسب و کارها قابل اجرا است
این دوره به صورت فیلم های با کیفیت و حجم بسیار پایین ضبط شده است و به محض خرید در اختیار شما قرار خواهد گرفت
ضمنا این دوره گارانتی اثر بخشی 100 درصد دارد و اگر برای شما مفید نبود با یک تماس هزینه دریافتی شما به شما برگشت داده میشود/
خوب الان دیگه نوبت شماست
از شما میخواهم جزو افراد عملگرا باشید و همین الان برای خرید این دوره با استفاده از تخفیف 50 درصدی اقدام کنید و کسب و کارتان را به سرعت رشد بدید
ممنون به امید دیدار شما در قله های موفقیت
محمد بهرامی، مدرس و مشاور کسب و کار
به شما کمک میکنم سریعتر به اهداف خود در کسب و کارتان برسید و کسب و کارتان را به سرعت به اوج برسانید و از آن لذت ببرید.
اگر به منابع به زبان انگلیسی علاقمند هستید، لطفا اینجا را کلیک فرمایید.
درباره مدیریت
من محمد بهرامی با همکاری دوستانم در این مجموعه به شما راههای افزایش درامد، افزایش فروش و موفقیتهای فردی را به صورت کاملا ساده و کاربردی اموزش میدهیم. کافیست خودتان قدم اول را برای یک زندگی شاد و رویایی بردارید و شروع به اموزش کنید
نوشته های بیشتر از مدیریتمطالب زیر را حتما بخوانید
-
اصول و فنون مذاکره چیست؟ | انواع و روش ها + تکنیک های مهم
166 بازدید
-
انواع بازاریابی | بهترین روش های بازاریابی در ایران + نکات مهم
175 بازدید
-
تکنیک پومودورو چیست و چه کاربردی در مدیریت زمان دارد؟
180 بازدید
-
شباهت و فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ کدام یک مهم تر است؟
199 بازدید
-
اعتماد به نفس چیست؟ | راه های افزایش اعتماد به نفس به صورت عملی
236 بازدید
-
صفر تا صد مراحل راه اندازی کسب و کار +7 نکته طلایی برای موفقیت در کسب و کار
220 بازدید